بیمار دچار ALS با ذهن خود موفق به کنترل دستیار صوتی، خرید اینترنتی و پخش ویدیو شد

بیمار دچار ALS با ذهن خود موفق به کنترل دستیار صوتی، خرید اینترنتی و پخش ویدیو شد

به گزارش انجمن پارسیان، یک بیمار دچار بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک(ALS) با استفاده از یک تراشه مغزی و تنها با فکر کردن توانست دستیار صوتی الکسا را کنترل کند، به خرید اینترنتی بپردازد و ویدئوهای دلخواه خویش را پخش کند.


به گزارش انجمن پارسیان به نقل از ایسنا، یک نوآوری پیشگامانه به یک مرد دچار یک بیماری عصبی این امکان را داده است که فقط با استفاده از ذهن خود به دستیار صوتی هوشمند شرکت آمازون معروف به الکسا(Alexa) فرمان دهد.
این فناوری نوآورانه که شامل یک ایمپلنت مغزی کوچک است، به بیمار اجازه می دهد تا فعالیتهای روزانه خویش را مدیریت کند و بدون تلاش فیزیکی به این سرگرمی ها دسترسی داشته باشد.
روز گذشته شرکت سینکرون(Synchron) که توسعه دهنده رابط های مغز و رایانه(BCI) است، این پیشرفت را اعلام و فاش کرد که یک بیمار ۶۴ ساله دچار اسکلروز جانبی آمیوتروفیک(ALS) به نام مارک حالا با استفاده از تراشه مغزی آنها می تواند دستگاههای الکترونیکی را کنترل کند و حتی بدون احتیاج به بلند کردن یک انگشت خود به خرید آنلاین بپردازد.
این فناوری اعجاب انگیز بوسیله ی یک ایمپلنت کوچک که در یک رگ خونی در سطح مغز این مرد قرار داده شده، ممکن شده است.
این بیمار با استفاده از این ایمپلنت می تواند به شکل ذهنی روی نمادهای تبلت ضربه بزند و به او امکان دسترسی به بسیاری از خصوصیت های الکسا را ​​می دهد.
در این نقطه عطف نخستین بار است که از رابط مغز و کامپیوتر برای تعامل با فناوری خانه هوشمند استفاده شده است و پتانسیل پلت فرم نوآورانه شرکت سینکرون را به نمایش می گذارد.

عصر جدیدی از استقلال برای بیماران ALS

بیماری ALS یک بیماری عصبی است که به تدریج عضلات را ضعیف می کند و منجر به فلج کامل می شود و بیماران را به صورت فزاینده ای برای نیازهای روزانه خود به دیگران وابسته می کند. برای مارک، این تکنولوژی جدید حس کنترل و استقلال را به زندگی او بازگردانده است.
وی می گوید: اینکه بتوانم جنبه های مهم محیط خویش را مدیریت کنم و به سرگرمی ها دسترسی داشته باشم، استقلالی را که درحال از دست دادن آن هستم، به من باز می گرداند.
فناوری BCI به او اجازه می دهد تا کارهایی را انجام دهد که در غیر این صورت غیر ممکن بود. کارهایی نظیر برقراری تماس ویدیویی، پخش موسیقی، کنترل چراغ ها و حتی خواندن کتاب و همه اینها را فقط با فکر کردن به آن چه می خواهد انجام دهد، انجام می دهد.
مارک با تمرکز و هدایت افکار خود روی الکسا می تواند فعالیتهای روزمره خویش را بدون هیچ تلاش فیزیکی انجام دهد و به دیگرانی که از شرایط مشابه رنج می برند، امید دهد.
به قول شرکت سینکرون، این آزمایش نشان داده است که چگونه مردم می توانند روزی خانه های هوشمند خویش را بدون تکیه بر دستورات صوتی یا صفحه نمایش لمسی کنترل کنند. در عوض، سیگنال هایی که مستقیماً از مغز ارسال می شوند، می توانند دستگاههای سازگار با الکسا مانند دوربین ها، دوشاخه ها و ترموستات ها را مدیریت کنند.
این سیستم آماده است تا نحوه تعامل افراد با تحرک محدود با فناوری های موجود در خانه های خویش را متحول کند.

روش کاشت BCI

رابط مغز و کامپیوتر شرکت سینکرون از راه یک روش زیر جلدی کم تهاجمی کاشته می شود.
این دستگاه از راه ورید ژوگولار در رگ خونی روی سطح قشر حرکتی مغز قرار می گیرد.
این دستگاه بعد از کاشت، هدفِ حرکتی مغز را تشخیص داده و به شکل بی سیم منتقل می کند. هدف این فناوری بازگرداندن توانایی افراد دچار فلج شدید برای کنترل وسایل شخصی با مکانیزم اشاره و کلیک است تا دیکر احتیاجی به حرکت فیزیکی نباشد.

نگاهی اجمالی به آینده رابط های مغز و رایانه

ایده ادغام مغز انسان با فناوری، جدید نیست و چندین شرکت درحال رقابت برای توسعه رابط های مغز و کامپیوتر هستند که می تواند زندگی خیلی از مردم را متحول کند. بعنوان مثال شرکت نورالینک(Neuralink) متعلق به ایلان ماسک یکی از این شرکت هاست که در این حوزه به پیشرفت های خوبی رسیده است.
نورالینک در اوایل سالجاری با موفقیت یک تراشه مغزی را در مردی که بعد از یک حادثه غواصی فلج شده بود، کاشت و به او اجازه داد کامپیوتر اش را با ذهن خود کنترل کند.
ایلان ماسک در رابطه با پتانسیل فناوری نورالینک می گوید این فناوری می تواند یک روز به افراد فلج کمک نماید تا کنترل محیط خویش را باردیگر به دست بگیرند.
او همینطور در ماه ژوئیه فاش کرد که این استارت آپ با دومین بیمار آزمایشی خود که قبلاً از تراشه مغزی برای اجرای بازی کامپیوتری محبوب Counter-Strike ۲ بهره برده است، درحال پیشرفت است.
توانایی بیمار دوم برای کنترل از راه دور ماوس بر روی لپ تاپ خود، نگاهی اجمالی به آینده تعامل دیجیتال از راه فکر عرضه می کند.
تام آکسلی(Tom Oxley) بنیان گذار و مدیرعامل سینکرون می گوید: در حالیکه خیلی از سیستم های خانه هوشمند به صدا یا لمس متکی هستند، ما سیگنال های کنترلی را مستقیماً از مغز ارسال می نماییم و بیماران می توانند با دستگاههای موجود در خانه خود، بدون احتیاج به صدا زدن آنها و تنها با استفاده از افکار خود ارتباط برقرار کنند.
همکاری بین فناوری پزشکی و دستیارهای دیجیتالی مانند الکسا می تواند راه را برای عصر جدیدی در مراقبت های بهداشتی و اتوماسیون خانگی هموار کند. این نوآوری ها برای اشخاصی که دارای معلولیت هستند، کیفیت زندگی بالاتر و استقلال بیشتر را نوید می دهد و آنها را قادر می سازد با محیط اطراف خود به روش هایی که قبلا غیر ممکن تصور می شد، تعامل داشته باشند.




منبع:

1403/06/28
11:11:47
5.0 / 5
301
تگهای خبر: آنلاین , الكترونیك , اینترنت , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
دوستان انجمن پارسیان
انجمن پارسیان Parsian Forum