ترکیبی قدرتمند از کربن دی اکسید برای مبارزه با سرطان و کاهش گرمایش جهانی!

ترکیبی قدرتمند از کربن دی اکسید برای مبارزه با سرطان و کاهش گرمایش جهانی!

به گزارش انجمن پارسیان، دانشمندان کربن دی اکسید(CO۲) را به ترکیب قدرتمندی برای مبارزه با سرطان تبدیل نموده اند. این تکنولوژی جدید مبتنی بر باکتری همینطور می تواند به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک نماید و در عین حال یک آنتی اکسیدان پرارزش تولید نماید.


به گزارش انجمن پارسیان به نقل از ایسنا، یک تکنولوژی جدید مبتنی بر باکتری می تواند علاوه بر مبارزه با تغییرات آب و هوایی می تواند یک آنتی اکسیدان پرارزش برای مبارزه با سرطان هم تولید نماید.
به نقل از آی ای، محققان دانشگاه کشاورزی چینگدائو در استان شاندونگ چین این فناوری را توسعه داده اند.
هدف این فناوری جذب کربن دی اکسید و استفاده از آن برای تولید لیکوپن(lycopene) است. این ترکیب یک آنتی اکسیدان قوی است که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود و همان چیزی است که به گوجه فرنگی، هندوانه و فلفل رنگ قرمز می دهد.
این زیست فناوری مصنوعی جدید در مقایسه با روش های سنتی، رویکرد پایدارتری را عرضه می دهد. تیمی که بوسیله ی یک پژوهشگر به نام یانگ جیان مینگ(Yang Jianming) رهبری می شود، آنرا روشی کم هزینه و آسان برای تولید لیکوپن توصیف می کند.

استفاده از باکتری برای تثبیت کربن

این تیم از قدرت میکروارگانیسم ها برای جذب کربن دی اکسید و تبدیل آن به لیکوپن استفاده نمود. این فرایند ابتکاری که بعنوان «تثبیت کربن» شناخته می شود، از فرآیندی طبیعی که گیاهان برای ایجاد ترکیبات آلی استفاده می نمایند، تقلید می کند.
طبق گزارش ها، این فناوری بر میکروارگانیسم هایی تکیه دارد که بعنوان زیست راکتور عمل می کنند. این شیوه می تواند محصولات مختلفی مانند مواد یا داروها را تولید نماید و در عین حال انتشار کربن را کم کند.
یانگ درحال مطالعه تولید لیکوپن با استفاده از یک باکتری طبیعی به نام Rhodopseudomonas palustris بوده است. این باکتری را میتوان در محیط های طبیعی مختلف مانند رسوبات دریایی و آب برکه ها یافت.
آنها از راه روش های پیشرفته مهندسی ژنتیک، توانایی این میکروارگانیسم را در جذب کربن افزایش داده اند. این فرایند به تولید محصولات زیستی پرارزش کمک می نماید.

جایگزینی پایدار

روش های تولید فعلی که لیکوپن را از گیاهان استخراج می کنند، محدودیت های مختلفی دارند. گفته می شود که این شیوه های سنتی ناکارآمد هستند و به منابع قابل توجهی نیاز دارند و محصولات ناخالص تولید می کنند.
ترکیب یا سنتز شیمیایی گزینه دیگری است که آن هم فرآیندی پیچیده و دشوار می باشد.
حالا رویکرد دانشمندان چینی جایگزین پایدارتری را عرضه می دهد.
کاربردهای بالقوه لیکوپن بسیار گسترده است و فراتر از استفاده از آن بعنوان یک رنگدانه طبیعی است. خواص آنتی اکسیدانی لیکوپن، آنرا به یک ترکیب پرارزش در صنایع مختلف همچون داروسازی و آرایشی تبدیل نموده است.
علاوه بر این، تصور می شود که لیکوپن دارای خواص محافظتی در مقابل بیماری های مختلف مانند بیماری های قلبی، سرطان های خاص و دیابت است. همینطور امکان دارد از سلامت استخوان حمایت کند.
مقاله ای در سال ۲۰۲۰ از دانشگاه پزشکی چینی پکن، علاقه روز افزون به لیکوپن را به علت کاربردهای بالقوه آن در درمان بیماری های مختلف انسانی نشان داده است.
قابل ذکر است که قیمت لیکوپن می تواند تا ۵ میلیون یوآن(۷۰۸ هزار و ۸۰۰ دلار آمریکا) به ازای هر تن باشد.
حق اختراع فناوری ابداعی محققان دانشگاه کشاورزی چینگدائو به یک شرکت سرمایه گذاری چینی به قیمت یک میلیون یوآن فروخته شده است. جالب اینجاست که این قرارداد ثبت اختراع رکورد جدیدی را برای بالاترین قیمت پرداخت شده برای یک حق اختراع در استان شاندونگ ثبت کرده است.
این شرکت سرمایه گذاری به همراه دانشگاه چینگدائو قصد دارند در پروژه های آینده، همچون فناوری تولید زیستی سبز، جهت کمک به دستیابی به اهداف کاهش کربن جهانی همکاری کنند.
شرکتهای مختلف راه هایی برای جذب و حذف کربن دی اکسید که مسئول گرمایش زمین است، از جو آن عرضه کرده اند. یکی از نگاههای نوآورانه ای که توسط استارت آپ ها در هنگ کنگ مورد بررسی قرار می گیرد، کشت جلبک است.
این استارت آپ ها بیشتر از میلیونها جلبک کوچک در محیط های کنترل شده رشد می دهند. جلبک ها موجودات فتوسنتزی هستند که هنگام رشد، کربن دی اکسید را از هوا جذب می کنند.
با پیشرفت پژوهش و توسعه در این حوزه، این فناوری می تواند نقش مهمی در کاهش تغییرات آب و هوا و ارتقای آینده ای پایدارتر داشته باشد.



1403/07/04
09:21:53
5.0 / 5
95
تگهای خبر: تكنولوژی , توسعه , دانشگاه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
انجمن پارسیان Parsian Forum