با تمركز بر اخبار شبكه های اجتماعی انجام می شود؛
شناخت و تحلیل گفتمان رفتار جامعه ایرانی در بحران كرونا
به گزارش انجمن پارسیان محققان كشور درصدد هستند با شناخت و تحلیل گفتمان رفتار جامعه ایرانی در خصوص شبكه های اجتماعی، بحران كرونا را مورد بررسی قرار دهند.
به گزارش انجمن پارسیان به نقل از مهر، به منظور مطالعه و تحلیل گفتمان، ذهنیت و شناخت بهترجامعه ایرانی در بحران کرونا، فهم مطلوب اثربخشی سیاست ها و روش های اجرا شده در کشور در قبال این بحران و هم کمک به طراحی گام های بعدی برای عبور از آن، فراخوان ملی «شناخت و تحلیل گفتمان و رفتار جامعه ایرانی در قبال کرونا» اعلام گردید. در این فراخوان سنگ بنای مدلی تازه از مشارکت نخبگان در ترسیم وضعیت، گفتمان، رفتار و ذهنیت جامعه ایرانی جهت اثرگذاری بر تصمیم گیری های مهم کشور گذاشته می شود. در این مدل، تیم های پژوهشگر کشور به صورت توزیع شده و گسترده نتیجه تحلیل های علمی خویش را که متکی بر پردازش میان رشته ای داده های عمومی و بزرگ است، برای تصمیم سازی عرضه می دهند. رسیدن به تحلیل جامع و دقیق از گفتمان و ذهنیت جامعه نیازمند پردازش داده های چند بعدی است، لیکن، در فاز اول این فراخوان تمرکز بر روی دادگان و اخبار عمومی شبکه های اجتماعی و سایت ها است. در این فراخوان، عبور از بحران بدون درک و تحلیل ابعاد اجتماعی، شناختی، اقتصادی آن ممکن نیست؛ بنابراین لازم است تحلیل داده ها توسط تیم های میان رشته ای انجام پذیرد. لازم است که تیم های بین رشته ای مانند هوش مصنوعی، اپیدمولوژی، جامعه شناسی، اقتصادی و روانشناسی به تحلیل و تفسیر دادگان بپردازند. در این فراخوان، مجموعه دادگان مورد استفاده بالغ ب ر۲۵ میلیون پست و خبر انتشار یافته در فضای مجازی با محوریت کرونا است. این مطالب از کانال های عمومی تلگرام، صفحات عمومی اینستاگرام و توئیتر و همینطور اخبار داخلی انتشار یافته به صورت آنلاین، از اول بهمن ۹۸ استخراج شده است. در قسمتی دیگر از فراخوان اضافه شده است هرچند این دادگان الزاما کل نگرش جامعه را تصویر نمی کند، ولی با گسترش فضای مجازی و تاثیرگذاری آن، می توان با تحلیل هوشمند این دادگان تصویری هرچند ناکامل از گفتمان و ذهنیت جامعه ایرانی به دست آورد، که می تواند بسیار دقیقتر از تحلیل های موجود و متکی بر داده های محدود باشد. اگر این داده های بزرگ به صورت میان رشته ای پردازش شوند، منبع بسیار غنی برای کشف پدیده های رفتاری، اجتماعی و اقتصادی هستند که پیش از پردازش قابل تصور نبوده و در فرآیند تحلیل نتایج بروز می کنند. در این ارتباط آزمایشگاه شبکه های اجتماعی واقع در دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران تأمین و پردازش اولیه دادگان را بر عهده دارد و آزمایشگاه پردازش زبان فارسی دانشکده کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی پردازش ثانویه و برچسب زدن این مجموعه را انجام داده است. متخصصان علوم داده، سیستم های هوشمند و متن کاوی به همراه متخصصان علوم شناختی، علوم اجتماعی، روانشناسی، اقتصاد و سایر بخش ها در چارچوب تیم های دانشگاهی، شرکت ها، موسسات فعال و تیم های تخصصی می توانند در این فراخوان شرکت نمایند. در این فراخوان جوایزی هم شامل تأمین بخشی از هزینه های پردازشی جهت پردازش کل دادگان و تیم های برگزیده اختصاص یافته است. به پنج تیم برگزیده فاز اول جوایز نقدی ۲۰، ۳۰، ۴۰، ۵۰ و ۶۰ میلیون تومانی اهدا خواهد شد. حمایت و تأمین هزینه های دوره شتاب دهی برای تیم های تخصصی و دانشگاهی نوپا برای تبدیل گشته به شرکت دانش بنیان تا سقف ۲۰ میلیون تومان و هم پشتیبانی از شرکت ها تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در چارچوب وام بدون بهره جهت ایجاد و توسعه دپارتمان داده کاوی هوشمند به توان شناختی از دیگر جوایز اختصاص یافته در این فراخوان است. امکان عقد قرارداد با سه تیم برتر جهت ادامه مسیر و توسعه و تعمیق تحلیل ها با استفاده از دادگان موازی فراهم می آید. این فراخوان در دو مرحله برگزار می گردد و فاز اول آن از ۲۷ اردیبهشت تا ۲۷ مرداد را تحت پوشش قرار دارد. در این مرحله تیم ها بر مبنای دادگان فضای مجازی به مدلسازی، تحلیل و تفسیر نتایج در جهت اهداف فراخوان می پردازند و در فاز دوم فراخوان که از اول شهریور آغاز خواهد شد، از حداکثر سه تیم برتر فاز اول حمایت به عمل می آید تا با وارد کردن اطلاعات موازی، نتایج خویش را توسعه دهند. این مبادرت به سفارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با نظارت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی صورت می پذیرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب