مردم به سفارش های پزشکی هوش مصنوعی اعتماد ندارند

مردم به سفارش های پزشکی هوش مصنوعی اعتماد ندارند

به گزارش انجمن پارسیان، در عصری که هوش مصنوعی درحال تغییر شکل صنایع از مالی گرفته تا حمل و نقل است، مراقبت های بهداشتی در آستانه یک انقلاب فناوری قرار دارد. ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی به صورت فزاینده ای قادر به تشخیص بیماری ها، تحلیل و بررسی تصاویر پزشکی و حتی عرضه سفارش های پزشکی شخصی هستند. اما با پیشرفت این فناوری ها، یک سوال حیاتی مطرح می شود: آیا بیماران آماده هستند تا در مورد سلامت خود به هوش مصنوعی اعتماد کنند؟


به گزارش انجمن پارسیان به نقل از ایسنا، یک مطالعه جدید انتشار یافته در Nature Medicine نشان داده است که وقتی صحبت از سفارش های پزشکی به میان می آید، انسان ها همچنان حضور یک انسان را ترجیح می دهند حتی اگر خود سفارش ها یکسان باشد.
به نقل از اس اف، محققان دانشگاه وورزبورگ در آلمان دو آزمایش در مقیاس بزرگ انجام دادند تا بررسی نمایند که مردم چگونه سفارش های پزشکی را زمانیکه معتقدند از منابع مختلف می آیند درک می کنند. یک پزشک انسانی، یک سیستم هوش مصنوعی یا تلفیقی از هر دو مورد بررسی قرار گرفت. نتایج یک سوگیری اعجاب انگیز را ضد هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی نشان داده است و موانع بالقوه در پذیرش گسترده این فناوری های امیدوارکننده را نمایان می کند.
در این مطالعات، سناریوهای پزشکی مختلفی مانند سؤالاتی در مورد ترک سیگار یا آماده شدن برای کولونوسکوپی به شرکت کنندگان عرضه شد. آنها سپس پاسخ هایی به این پرسش ها دریافت نمودند که در همه گروه ها یکسان بود.
به بعضی از شرکت کنندگان گفته شد که این سفارش از جانب یک پزشک انسانی عرضه شده است، به برخی دیگر گفته شد که این سفارش از یک سیستم هوش مصنوعی است، و به گروه سوم اطلاع داده شد که این سفارش توسط هوش مصنوعی ساخته شده است اما بوسیله ی یک پزشک انسانی بررسی شده است.
یافته ها قابل توجه بود. شرکت کنندگان به صورت پیوسته سفارش هایی را که بعنوان یک پزشک انسانی نشان داده شده بود، در مقایسه با سفارش های مشابهی که بعنوان «تولید شده توسط هوش مصنوعی» یا حتی با نظارت انسان توسط هوش مصنوعی برچسب گذاری شده بودند، قابل اعتمادتر و همدلانه تر ارزیابی کردند.
با عنایت به پیشرفت های سریع در قابلیت های هوش مصنوعی، این سوگیری ضد هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی بسیار قابل توجه است. مطالعات اخیر نشان داده اند که بعضی از سیستم های هوش مصنوعی می توانند در بعضی از وظایف تشخیصی با پزشکان انسانی مطابقت داشته باشند یا حتی بهتر عمل کنند.
بعنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که مدل زبانی هوش مصنوعی جی پی تی-۴ به سطوحی از دقت تشخیصی قابل مقایسه با پزشکان انسانی دست یافته است. مطالعه دیگری نشان داد که خود پزشکان پاسخ های بوجود آمده توسط هوش مصنوعی به پرسش های پزشکی را از نظر کیفیت برتر و همدلانه تر از پاسخ های پزشکان انسانی ارزیابی می کنند در حالیکه منبع آنرا نمی دانستند.

پس چرا این بی اعتمادی وجود دارد؟

محققان چندین توضیح ممکن را پیشنهاد می کنند. بیماران امکان دارد احساس کنند که هوش مصنوعی نمی تواند واقعا شرایط منحصر به فرد آنها را درک کند یا حمایت عاطفی را که در تعاملات پزشکی به دنبال آن هستند عرضه نماید. عامل دیگر می تواند چیزی باشد که محققان آنرا «غفلت از منحصر به فرد بودن» می نامند. این باور که سیستم های هوش مصنوعی نمی توانند به اندازه کافی خصوصیت های فردی را هنگام عرضه مشاوره در نظر بگیرند. این تصور همچنان ادامه دارد، حتی اگر سیستم های هوش مصنوعی مدرن اغلب برای پردازش و در نظر گرفتن اطلاعات شخصی طراحی شده باشند.
این مطالعه نشان داد که سفارش هایی که از تلفیقی از هوش مصنوعی و نظارت پزشکان انسانی دریافت می شود، در مقایسه با استفاده از هوش مصنوعی به تنهایی تفاوتی چندانی در ایجاد حس اعتماد ندارد. این نشان داده است که صرفاً افزودن نظارت انسانی به سیستم های هوش مصنوعی نمی تواند برای غلبه بر شک و تردید عمومی کافی باشد.
این یافته ها نتایج مهمی دارند. از آنجاییکه سیستم های مراقبت های بهداشتی در سراسر دنیا با افزایش تقاضاها و محدودیت های منابع دست و پنجه نرم می کنند، ابزارهای هوش مصنوعی پتانسیل بسیار زیادی برای بهبود کارایی، دقت و دسترسی به سفارش های پزشکی عرضه می دهند. با این وجود، اگر بیماران ذاتا در مقابل سفارش های ساخته شده توسط هوش مصنوعی تعصب داشته باشند، پذیرش و اثربخشی این فناوری ها می تواند بشدت محدود شود.
این سوگیری می تواند منجر به سناریوهایی شود که در آن بیماران سفارش های بالقوه نجات دهنده را نادیده می گیرند یا کمتر از آنها پیروی می کنند، فقط به این علت که معتقدند از یک سیستم هوش مصنوعی می آید.
با این وجود، این مطالعه امیدوار کننده است. در حالیکه شرکت کنندگان کمتر به سفارش های ساخته شده توسط هوش مصنوعی اعتماد می کردند، زمانیکه فرصت داده می شد، علاقه یکسانی به کاوش در پلت فرم های پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی نشان می دادند. این نشان داده است که افراد حداقل در مورد هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی کنجکاو هستند، حتی اگر هنوز کاملا با آن احساس راحتی نکنند.
همانطور که هوش مصنوعی به تکامل و ادغام در مراقبت های بهداشتی ادامه می دهد، رسیدگی به این شکاف اعتماد بسیار مهم خواهد بود. تحقیقات آینده امکان دارد احتیاج به بررسی راه هایی برای چارچوب بندی مشارکت هوش مصنوعی در تصمیم گیری پزشکی داشته باشد که پذیرش عمومی را زیاد می کند. بعنوان مثال، تاکید بر اینکه ابزارهای هوش مصنوعی اطلاعات فردی بیمار را پردازش می کنند می تواند به کاهش نگرانی ها کمک نماید.



1403/05/07
12:48:37
5.0 / 5
253
تگهای خبر: تحقیقات , دانشگاه , سیستم , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
دوستان انجمن پارسیان
انجمن پارسیان Parsian Forum