توسط محققان كشور انجام شد؛
توانبخشی كودكان مبتلا به اتیسم با سامانه های هوشمند
انجمن پارسیان: محققان كشور موفق به طراحی سامانه ای هوشمند برای توانبخشی كودكان مبتلا به اتیسم شدند.
به گزارش انجمن پارسیان به نقل از مهر، دكتر علی مقداری مجری طرح بكارگیری فناوری رباتیك و سامانه های هوشمند در توانبخشی افراد مبتلا به بیماری اتیسم اظهار نمود: هدف از انجام این پژوهش، استفاده عملی از ربات های انسان نمای واقعی و مجازی در مداخلات بالینی و تدوین آیتم های درمانی مناسب در قالب بازی های آموزشی-درمانی در جهت ارتقای مهارت های تقلیدی، توجه اشتراكی و اجتماعی كودكان مبتلا به اتیسم است.
وی اظهار داشت: این طرح به بررسی تأثیر فناوریهای رباتیك و سامانه های هوشمند بعنوان دستیار درمانگر در توانبخشی و آموزش كودكان مبتلا به اتیسم بعنوان یكی از نخستین گروه های به كارگیرنده این فناوری در ایران می پردازد.
مجری این طرح پژوهشی اضافه كرد: كودكان مبتلا به اتیسم بر خلاف عدم توانایی شان در برقراری ارتباط با كودكان همسن خود، معمولاً به صورت طبیعی با تكنولوژی ها درگیر می شوند و ربات ها و سامانه های واقعیت مجازی همچون بارزترین این تكنولوژی ها هستند كه نسبت به اسباب بازی های غیرهوشمند و كم تحرك، جذاب تر و توانمندتر بوده و در عین حال از انسانها و سایر موجودات اجتماعی بعنوان منابع تولید سردرگمی و استرس برای كودكان طیف اتیسم، پیچیدگی كمتری دارند.
وی تصریح كرد: در این طرح ابتدا مقبولیت سه تكنولوژی رباتیك، واقعیت مجازی و همینطور تبلت روی كودكان اتیستیك مورد مطالعه قرار گرفت و نتایج به دست آمده در این پژوهش، حاكی از مقبولیت ۷۰ درصدی ربات های واقعی، ۶۵ درصدی ربات های واقعیت مجازی و ۱۰۰ درصدی بازی اندرویدی در نخستین تعامل این كودكان با چنین وسایلی است.
مقداری افزود: در ادامه اجرای این برنامه با كمك هر یك از این سه نوع فناوری، سناریوها و بازی های آموزشی-درمانی مختلفی با تاكید بر مهارت های تقلیدی و توجه اشتراكی در حوزه رباتیك و سیستم های واقعیت مجازی تدوین شد و در قالب برنامه های مداخلات بالینی جلسات خط پایه، آموزش و پیگیری بر روی تعدادی آزمودنی مبتلا به اتیسم انجام شد.
به گفته وی در حالیكه كودكان طیف اتیسم تمایل كمی به ایجاد برقراری ارتباط با كودكان عادی همسن خود دارند، به نظر می رسد بتوان از ربات های واقعی یا واقعیت مجازی بعنوان دوست یا كمك-درمانگر، جهت آموزش مهارت های مختلف اجتماعی و شناختی تقلیدی، توجه اشتراكی، نوبت گیری و نظریه ذهن بهره برد. این درحالی است كه كودك عادی به واسطه ارتباط با كودكان و بزرگسالان دیگر مهارت هایی را در سال های اولیه زندگی خود می آموزد.
مجری طرح بكارگیری فناوری رباتیك و سامانه های هوشمند در توانبخشی افراد مبتلا به اتیسم در كشور تصریح كرد: نتایج تحلیل های اولیه، نشان از ارتقای مهارت های اجتماعی و كاهش نشانگان اتیسم در آزمودنی ها دارد و همینطور مشاهده شد كه فناوری واقعیت مجازی هم این ظرفیت را دارد تا بعنوان یك ابزار مناسب برای آموزش و توانبخشی كودكان طیف «اتیسم» به خصوص كودكان با عمكلرد بالا مورد استفاده قرار گیرد.
مقداری با اشاره به اینكه در اجرای این طرح میان رشته ای چهار محقق دیگر مشاركت دارند، خاطرنشان كرد: «رباتیك اجتماعی و شناختی» بعنوان یك مفهوم جدید در ادبیات پژوهشی رباتیك، از ربات هایی سخن به میان می آورد كه با انسان ها تعاملات عاطفی، كلامی، شنیداری و یا بینایی داشته و بعنوان دوست، همدم، دستیار معلم و یا كمك درمانگر وارد زندگی افراد، به خصوص كودكان با نیازهای ویژه یا سالمندان می شوند.
وی با اشاره به اینكه امروزه از ربات های اجتماعی در حوزه های مختلف تحقیقاتی، سرگرمی، آموزش و همینطور كمك به انسان ها در جهت ارتقای برخی ضعف ها و كاستی ها ناشی از ناتوانی های جسمانی استفاده می شود، اظهار داشت: با كمك ربات های اجتماعی و شناختی و برقراری تعامل مناسب، می توان به افراد با نیازهای ویژه نظیر افراد مبتلا به بیماری اتیسم، ناشنوایان و هم سالمندان دارای بیماری آلزایمر كمك چشمگیری كرد.
به گفته این محقق علوم شناختی نتایج پژوهش ها در حوزه رباتیك اجتماعی و شناختی نشان دهنده آن است كه با استفاده از این حوزه می توان روند آموزش و درمان افراد با نیازهای ویژه در سطح كشور را سرعت بخشید و هزینه های تحمیلی بر جامعه را كاهش داد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب