معاون پژوهش دانشگاه شریف:

توسعه دانشگاه های نسل سوم با تغییر در فرهنگ آموزش امكان دارد

توسعه دانشگاه های نسل سوم با تغییر در فرهنگ آموزش امكان دارد

انجمن پارسیان: تهران- معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اهمیت توسعه دانشگاه های نسل سوم اظهار داشت: فرهنگ كارافرینی و توسعه فناوری باید وارد آموزش های دانشگاهی شود.


دانشگاه ها و پژوهشگاه های نسل سوم، مراكزی هستند كه از دانش محوری (نسل اول) و پژوهش محوری (نسل دوم) عبور كرده و به كار و ثروت آفرینی رسیده اند.
حركت به سمت این دانشگاه ها از مدت ها قبل مطرح است؛ مراكز تحقیقاتی نسل سوم باید از تمركز صرف روی آموزش و پژوهش دست بردارند و بتوانند به اشكال مختلف همچون ارتباط با صنایع بخشی از هزینه های خویش را تامین كرده و برای دانش آموختگان كارآفرینی كنند.
دكتر محمدرضا موحدی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد توسعه دانشگاه های نسل سوم و اقدامات وزارت علوم برای تسریع و تسهیل حركت دانشگاه ها در این مسیر، اظهار داشت: بخشی از این مقوله، بحث فرهنگی است.
دكتر موحدی با بیان مثالی در مورد دانشجویان توضیح داد: فرهنگ كارآفرینی و فرهنگ توسعه فناوری باید وارد آموزش ها شود و آموزش به سمتی برود كه دانشجویان توانمند و خلاق، رویكرد حل مشكل و مسائل را یافته و یاد بگیرند؛ به جای اینكه تاكید بر یادگیری حجم مطالب زیاد باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: باید توان دانشجو را برای مواجهه با مسائل زیاد كنیم؛ نه اینكه چاره مساله را مستقیم به او یاد دهیم.
«همچنین لازم است رویكرد آموزشی متفاوتی با بازنگری در دوره های آموزشی داشته باشیم و دانشجو را آماده نماییم تا در فضای حل معضلات جامعه فعالیت كند. آموزش های كارافرینی، مهارت های نرم، كار كردن در محیط كار و كارخانه، اثرگذاری و تعامل همچون مولفه هایی است كه باید دنبال شود و در مدرسه اشتغال شریف آنها را دنبال می كنیم».
به گفته موحدی، دانشجویان باید همزمان با آموزش علاوه بر مهارت های فنی، مهارت های اجتماعی و اقتصادی را هم فرا بگیرند و وزارت علوم می تواند دانشگاه ها را به سمت آموزش این مهارت ها هدایت كند.
وی با اشاره به تاثیر دیگر حوزه آموزش عالی در جهت دهی به سمت توسعه دانشگاه های نسل سوم ادامه داد: تغییر در آیین نامه های ارتقای اعضای هیات علمی هم بسیار مهم می باشد و باید این رویكرد وجود داشته باشد كه عضو هیات علمی با قراردادهای ارتباط با صنعت و تولید كارافرینی و كسب و كار و توانمندسازی دانشجویان هم می تواند ارتقا یابد.

***سازمان ها مانند كالا با پژوهش برخورد می كنند
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: در مجموع باید از توانمندی های مختلف افراد گوناگون حداكثر استفاده را بكنیم، یك استاد در حوزه آموزش، یكی در توسعه فناوری و یكی در انجام ارتباط قرارداد با صنعت مهارت دارد و همه نباید روند ارتقا را به یك شكل طی كنند.
وی همینطور به موانع قانونی در حوزه های مختلف برای توسعه دانشگاه های كارآفرین اشاره نمود و اظهار داشت: این مورد معضل جاری ماست؛ سازمان ها مانند كالا با پژوهش برخورد و فكر می كنند یك قرارداد صنعتی بین دانشگاه با صنعت مانند قرارداد خرید كالا از مركز یا كارخانه برای یك سال است. ماهیت قراردادهای پژوهشی در حوزه های اداری كشور به خوبی درك نشده است كه جنس آن، نوع خروجی و نوع ارزشگذاری اش فرق می كند.

***پژوهش های بنیادی و كاربردی در اولویت هستند
دكتر موحدی در مورد اولویت های پژوهشی در این دانشگاه توضیح داد: علاقه به انجام مجموعه ای از پژوهش های بنیادی و كاربردی در دانشگاه وجود دارد.
وی ادامه داد: هم تلاش هایی در زمینه حركت در مرزهای دانش انجام می گردد و هم پژوهش های كاربردی؛ زیرا با تنوعی از اعضای هیات علمی و رشته ها و زمینه های مختلف روبرو هستیم.
عضو هیات علمی دانشكده مكانیك دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: اعضای هیات علمی یا دانشكده هایی كه در حوزه علوم پایه كار می كنند، نمی توانند مستقیم در طرح های كاربردی مشاركت داشته باشند و بیشتر فعالیت های آنها ناظر به آینده و توسعه علم است؛ اما دانشكده های مهندسی می توانند مستقیم در طرح های كاربردی حضور داشته باشند. ازاین رو مجموع پژوهش های كاربردی و بنیادی یك اكوسیستم (زیست بوم) است و همه این طرح ها باید در دانشگاه حضور داشته و حمایت شوند.

***طرح های كاربردی باید با همكاری دستگاه های متولی صورت گیرد
وی در مورد كمبود بودجه و دشواری اختصاص منابع مالی به همه پژوهش ها پاسخ داد: ما از فعالیت های پژوهشی همه اعضای هیات علمی كه منجر به دستاوردهای پرارزش باشد، حمایت می نماییم.
«این فعالیت ها می تواند در حوزه تولید مقالات علمی و حركت در مرز دانش باشد كه خیلی پرارزش است و می دانیم هم به توسعه علمی كشور كمك می نماید و هم ناظر به حضور كشور در صحنه فناوری آینده است».
دكتر موحدی با این حال، بر لزوم حمایت دستگاه های متولی از پژوهش های كاربردی تصریح كرد و اظهار داشت: در توسعه فناوری های كاربردی، دستگاه متولی هم با دانشگاه باید مشاركت داشته باشد و در اینصورت پژوهش به نتیجه می رسد. اگر دانشگاه مستقل در حوزه ای تحقیق كند و از آن استفاده نشود، در نهایت پژوهش نتیجه ای عاید كل كشور نمی كند.
وی خاطرنشان كرد: بیشتر منابع مالی تحقیق های كاربردی باید از سمت سازمان های متولی به دانشگاه تزریق شود، البته فقط هم تامین مالی كافی نیست بلكه مشاركت كلی دستگاه ها لازم و در واقع این بحث دوطرفه بین دانشگاه ها و سازمان های متولی است.

***درامدهای اختصاصی شریف معادل نصف درامد بودجه دولتی
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در مورد توسعه دانشگاه های نسل سوم و آماده بودن دانشگاه ها برای تبدیل شدن به این نوع از مراكز هم اظهار داشت: همه دانشگاه های كشور از ابتدا تا سه دهه قبل به صورت سنتی دانشگاه های نسل یك و دو بودند.
وی ادامه داد: دانشگاه ها تا حدود سه دهه قبل آموزش محور بودند، بعد پژوهش در آنها اهمیت یافت كه افزایش نرخ رشد علمی را مدیون همین اهمیت در نسل دوم دانشگاه ها به پژوهش هستیم.
دكتر موحدی اما با تاكید بر مولفه كارآفرینی و ارزش آفرینی در دانشگاه های نسل سوم اظهار داشت: این دانشگاه ها با استقلال بیشتری منابع مالی مورد نیاز را از نتیجه دستاوردهای خود تامین می كنند.
وی با اشاره به مركز كارآفرینی و مركز رشد برای توسعه كارافرینی در دانشگاه شریف در مورد درامدهای این دانشگاه خاطرنشان كرد: درامد دانشگاه ها به صورت كلی چند بخش است؛ بخشی درامد هزینه ای است كه بودجه تخصیص یافته از جانب دولت می باشد و بخشی درامدهای اختصاصی. می توانیم بگوییم درامدهای اختصاصی ما حدودا از نظر مرتبه معادل نصف درامد بودجه دولتی است.
دكتر موحدی خاطرنشان كرد: این درامدها از محل قراردادهای ارتباط با صنعت به دست می آید؛ ولی حالت بودجه ای ندارد و در دانشگاه به شكل بودجه خرج نمی گردد. بلكه صرف انجام پروژه های تحقیقی و صنعتی دیگر می شود؛ البته درصدی از آن بالاسری دانشگاه است كه مستقیم به حساب دانشگاه واریز می گردد.
علمی**9157*2017


1397/04/11
22:04:13
5.0 / 5
4504
تگهای خبر: توسعه , دانشگاه , علم , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
انجمن پارسیان Parsian Forum