تامین تجهیزات و قطعات مترو با حمایت و توان تولیدكنندگان و صنعتگران داخلی

تامین تجهیزات و قطعات مترو با حمایت و توان تولیدكنندگان و صنعتگران داخلی

انجمن پارسیان: نایب رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شركت بهره برداری متروی تهران و حومه از كوشش های این شركت برای تحقق شعار سال رونق تولید جهت رسیدن به خودكفایی در صنعت حمل و نقل ریلی درون شهری آگاهی داد.


به گزارش انجمن پارسیان به نقل از ایسنا، فرنوش نوبخت اظهار داشت: در آستانه بیست و یكمین سال بهره برداری و چهل و یكمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بعنوان نخستین بهره بردار مترو در كلانشهرهای كشور برای تحقق شعارسال ۱۳۹۸ كه رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) به نام رونق تولید نامگذاری كردند همكاری با تولید كنندگان داخلی را جزو برنامه های اصلی خود قرار داده و كوشیده تا گامی برای تحقق این مهم برداریم.
وی ادامه داد: با عنایت به وجود تحریم ها و افزایش آن مشكلات زیادی را در تأمین قطعات داشتیم چون كه صنعت مترو در كشور ما صنعتی جدید است، اما با عنایت به رشد جمعیت در پایتخت و شهرهای بزرگ كشور، وجود سامانه حمل و نقل شهری كارآمد و مطمئن همچون دغدغه های اصلی دولتمردان، مدیران شهری و انتظارات مردم است و سیستم حمل و نقل ریلی شهری (مترو) یك سامانه مدرن، كارآمد، مطمئن، سریع و حامی محیط زیست محسوب شده و توانست جای خویش را در بین شهروندان بعنوان یك سیستم قابل قبول كه می تواند به حل مشكل ترافیك و آلودگی هوا كمك نماید پیدا كرد.
نوبخت با اشاره به اینكه برای تأمین و نگهداری این سامانه حمل و نقل عمومی تلاش كرده ایم همانند پل ارتباطی با حوزه های دانشگاهی، صنعت و بازار حمل و نقل ریلی شهری عمل نماییم تا از وابستگی به دیگر كشورها برای تأمین قطعات بكاهیم، خاطرنشان كرد: بومی سازی قطعات مهم مصرفی از اولویت های شركت بهره برداری متروی تهران و حومه است و هم اكنون بخشی از پله برقی ها، ترمزهای قطار، تجهیزات آن وغیره... بومی سازی شده كه كمك بزرگی به كاهش هزینه های شركت كرده و توانسته ایم با تاكید بر توانمندی شركت های ایرانی جهت تأمین نیازمندی های شركت مترو گامی اساسی در جهت رونق تولید ملی برداریم.
مدیر عامل شركت بهره برداری متروی تهران و حومه اضافه كرد: طی این دوسال موفق شده ایم قطعه هندریل ۸۲۲ پله برقی را در همین دوره توسط متخصصان داخلی بومی سازی نماییم و كاهش خرابی پله برقی را در ایستگاه های خطوط مترو شاهد بودیم وتفاهم نامه ای با شركت ذوب آهن و شركت بهره برداری متروی تهران و حومه برای تأمین ۸۰۰ تن ریل مترو منعقد كردیم كه مطابق این قرارداد ۵۰۰ تن از این ریل ها مخصوص خطوط درون شهری و ۳۰۰ تن برای ریل های برون شهری قابل استفاده می باشد.
همینطور صفحات سرسره سوزن قطعه دیگری بود كه توانستیم از تولیدات داخلی استفاده نماییم از دیگر قطعات می توان از پایه چك ریل نوع اتریشی UIC۶۰، فنر مارپیچی فلزی قطر۲۲ و طول ۱۲۰ میلیمتر دستگاه روبل (برای هرزگیری تراورس چوبی)، دستگاه نصب غلاف داخلی رولپلاگ مخصوص هرزگیری تراورس های دی وی داگ این قطعات بخش كوچكی از تجهیزاتی است كه به همت متخصصان داخلی تولید و مورد استفاده قرار گرفته، به دنبال انجام این پروژه ها صرفه جویی اقتصادی را شاهد می باشیم.
وی تصریح كرد: شركت بهره برداری متروی تهران و حومه در جهت تأمین تجهیزات مورد نیاز مترو، از تولید كنندگان و صنعتگران داخلی حمایت می كند؛ چون كه با این كار از خروج ارز از كشور جلوگیری شد و به همین نسبت صرفه جویی ارزی ایجاد می شود كه خودكفایی ارزی را برای كشور به همراه داشته و اعتقاد داریم این كار باعث توسعه و پیشرفت تولیدكنندگان داخلی و خدمت به صنعت حمل و نقل ریلی است.
نوبخت اضافه كرد: بعد از مصرف تولیدات داخلی در متروی تهران بعنوان نخستین بهره بردار مترو در ایران می توانیم دیگر متروهای كلان شهرها را هم ترغیب نماییم تا از تولیدات داخلی كشور استفاده كنند. همین افزایش تقاضا سبب كاهش مشكلات مترو در مورد گشایش اعتبار و مسایل ارزی برای تأمین تجهیزات و قطعات مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری خواهد شد.
مدیر عامل شركت بهره برداری متروی تهران اظهار داشت: از سال قبل برای تأمین قطعات، سراغ تولیدكنندگان داخلی رفتیم و دانش فنی را با نظارت دانشگاه ها در اختیار تولیدكنندگان داخلی قرار دادیم تا برابر ضوابط اقدام نمایند امیدواریم بتوانیم كمك نماییم تا بومی سازی مترو بیشتر شكل گیرد، ضمن اینكه تأمین قطعات را از هر مسیری كه میسر باشد، انجام می دهیم و اجازه نخواهیم داد ناوگان مترو به دلیل نبود قطعات از كار بیفتند.
وی اظهار داشت: در همین راستا و با عنایت به اهمیت مبحث و مسائل عنوان شده، توجه به افزایش رضایتمندی شهروندان از خدمات عرضه شده هم از اولویت های كاری ما در شركت بهره برداری مترو است.
نایب رئیس هیات مدیره اضافه كرد: با كاهش سرفاصله حركت قطارها در ساعات پیك، كه در راس برنامه های این شركت قرار دارد تلاش در افزایش رضایتمندی مسافران مترو داشتیم و برای رسیدن به این هدف در قدم اول برنامه ریزی های لازم برای افزایش حركت قطارها در دستور كار قرار دادیم و با شبیه سازی خطوط ظرفیت های موجود را محاسبه كردیم. در گام بعدی برای رسیدن به سرفاصله كمتر نیازمند تأمین نیروی انسانی بودیم كه با برنامه ریزی و پشتیبانی خوب همكارانم در بخش های فنی و عملیاتی و همراهی راهبران در بخش سیر و حركت این مورد هم محقق شد و توانستیم از آبان ماه سال ۱۳۹۶ یكی از اصلی ترین برنامه های شركت بهره برداری متروی تهران حومه كه كاهش سرفاصله حركت قطارها بود عملیاتی نماییم و در این دو سال سر فاصله حركت قطارها در خطوط یك، دو و چهار از ۵ دقیقه به ۳ و نیم دقیقه كاهش پیدا كرد.
وی افزود: باآنكه نبود پایانه در خط سه مشكلات زیادی را برای ما بوجود آورده اما باز سعی كردیم و توانستیم فاصله حركت قطارها در این خط را در دیماه سال ۹۶ ازهر ۱۸ دقیقه یك قطار در نیمه شمالی و هر ۹دقیقه یك قطار در نیمه جنوبی به ۱۰دقیقه كاهش دادیم و دیماه ۹۷ هم با استفاده از حداكثر توان تا جایی كه محدودیت ها و شرایط عمرانی و فنی برای ما ایجاد می كرد این زمان را به هشت دقیقه رساندیم و در مهر ماه به ۷ و نیم دقیقه و در آذرماه ۹۸ به ۷ دقیقه كاهش دادیم. این كاهش در خط هفت در مهر ماه هم از ۱۵ دقیقه به ۱۲ دقیقه و در آبان به ۱۰ دقیقه رسید و در خط شش كه از فروردین ماه ۹۸ با سرفاصله حركت هر ۲۵ دقیقه یك قطار كار خویش را شروع كرد و در مهر ماه به ۱۵ دقیقه كاهش پیدا كرد. از جانب دیگر ساعات خدمات رسانی در این خط از آذر ماه ۹۸ افزایش یافت و قطارها در خط ۶ از ساعت ۵: ۳۰ تا ۲۲: ۳۰ فعالیت می نمایند. با كاهش سرفاصله حركت قطارها حجم كاری پرسنل در بخش های مختلف بیشتر شده است؛ باآنكه با كاهش فاصله حركت قطارها، زمان انتظار مسافران برای رسیدن قطار بعدی به ایستگاه كاهش یافته و موفق شده ایم تا گامی دیگر به هدف خدمات رسانی هرچه بهتر و بیشتر به شهروندان و مسافران برداریم.
وی تصریح كرد: این آخر كار نیست؛ چون كه با كاهش و تثبیت حركت قطارها همكارانمان در بخش های دیگر شركت بهره برداری مترو هم برای پایدار ماندن این خدمات رسانی باید تلاش كنند. چون كه برای سرویس دهی منظم با عنایت به افزایش حركت قطارها طبیعی است حجم تعمیر و نگهداری تجهیزات هم افزایش یابد.
نوبخت با اشاره به اینكه هم اكنون با عنایت به كمبود ناوگان همكاران ما در بخش تعمیرات و نگهداری هم تمامی تلاش خویش را می كنند تا كمترین خرابی ها را در سرویس دهی به مسافران داشته باشیم، اضافه كرد: تأمین قطعات هم نقش اساسی برای محقق شدن این هدف دارد؛ چون كه رفع عیوب بوجود آمده باید در سریع ترین زمان ممكن صورت گیرد.
وی اظهار داشت: تمامی همكارانم در بخش مختلف شركت بهره برداری متروی تهران و حومه طی دو سال قبل تمامی تلاش خویش را كرده اند تا با بكارگیری حداقلی از ناوگان موجود سرفاصله حركت قطارها را در تمامی خطوط هفتگانه كاهش دهند، اما در كنار تمام موضوعات فنی و تخصصی مطرح شده به جهت اینكه زمان توقف قطارها در ایستگاه ها تنظیم شود نیازمند همیاری مسافران هستیم.
نوبخت با اشاره به اینكه زمان توقف برای تخلیه و مسافرگیری بویژه در شلوغ ترین ایستگاه ها یك عامل محدود كننده برای كاهش سرفاصله حركت قطارها است، اظهار داشت: هم اكنون بسته شدن بموقع در قطارها با تلاش همكاران در ایستگاه ها و بخش راهبری تا حدودی برطرف شده اما در این بخش یاری بیشتر بعضی از مسافران را می طلبد تا مانع بسته شدن در قطار نشوند.
مدیر عامل شركت بهره برداری متروی تهران خاطرنشان كرد: در شرایط فعلی آلودگی هوا، مترو بعنوان پاك ترین، سریع ترین، ایمن ترین و به صورت كلی كارآمدترین شبكه حمل و نقل عمومی، نقش انكارناپذیری در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از معضل ترافیك دارد.
نایب رئیس هیات مدیره شركت بهره برداری متروی تهران و حومه اظهار داشت: مترو یك وسیله انبوه بر به حساب می آید و ظرفیت جابجایی تعداد بالای مسافر را دارد. در این راه باید با فرهنگ سازی هم صورت گیرد چون كه مردم وقتی انتظار كاهش سرفاصله حركت قطارها را دارند و می بینند كه در این مدت این كاهش هدوی اجرایی شد دیگر برای سوار شدن به قطاری كه حجم بالای مسافر دارد، اصرار نمی كنند و توسط بعضی از مسافران مانع بسته شدن در قطار نمی شوند و همین مساله كمك می نماید تا قطارها طبق جدول زمانبندی حركت كنند.
به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شركت بهره برداری متروی تهران و حومه، وی با اشاره به اینكه شركت بهره برداری متروی تهران و حومه برپایه چشم انداز خود تلاش می كند تا بعنوان شركتی سرآمد در حمل و نقل شهری با رویكرد دقت، ایمنی، سرعت و جلب رضایت مشتریان فعالیت كند، اظهار داشت: هم اكنون روزانه بیشتر از یك میلیون ۸۸۰ هزار نفر با متروی تهران و حومه سفر می كنند و از ۲۴ آبان ماه ۹۸ هم با تغییر قیمت بنزین شاهد افزایش ۱۱ درصدی مسافر بوده ایم و تمامی تلاش مان را برای عرضه سرویس دهی هرچه بهتر به شهروندان و مسافران جدید سامانه مترو كرده ایم تا با رضایتمندی كامل، مترو را از میان دیگر وسایل حمل و نقل عمومی انتخاب كنند. اما این میزان باید برپایه چشم انداز حمل و نقل و ترافیك شهر تهران تا سال ۱۴۰۴ باید به رقم هفت میلیون سفر در روز برسد كه امیدواریم با تكمیل و تجهیز این سامانه به زودی شاهد محقق شدن این هدف هم باشیم.




منبع:

1398/11/27
22:44:20
5.0 / 5
3919
تگهای خبر: تخصص , توسعه , خدمات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
انجمن پارسیان Parsian Forum